Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia
imienia Feliksa Nowowiejskiego w Zgorzelcu

ul. Langiewicza 29, 59-900 Zgorzelec
telefon/fax: 75 64 66 886
psm.zgorzelec@psmzgorzelec.pl

 
 

 
 

  

×

Błąd

[OSYouTube] Alledia framework not found

24 września o godz. 16.00 w Auli Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Zgorzelcu odbędzie się Koncert Muzyki Dawnej w wykonaniu Mateusza Ławniczaka oraz Radosława Dembińskiego. Muzycy opowiedzą i zagrają na swoich niezwykłych instrumentach - lutni oraz violi da gamba, opowiedzą o kompozytorach i ich dziełach. Koncert odbędzie się w ramach XXVIII Międzynarodowych Spotkań z Muzyką Dawną.

Zapraszamy na ten niezwykły koncert! Obecność uczniów szkoły II stopnia obowiązkowa! Obecność uczniów klas IV-VI cyklu 6-letnigo i II-IV cyklu 4-letniego zalecana!

 

Mateusz Ławniczak jako jeden z nielicznych prezentuje pieśni okresu renesansu będąc jednocześnie wokalistą i akompaniatorem. Ten rzadki sposób wykonania stanowi próbę wskrzeszenia dawnej tradycji, której prawdopodobnie najsłynniejszym reprezentantem był Francesco Petrarca. Sławny “cantore al liuto” miał zwyczaj wykonywania w ten sposób własnej poezji. Bez wątpienia późniejszy angielski lutnista John Dowland będąc kompozytorem, lutnistą i wprawnym wokalistą również wykonywał swoje pieśni samodzielnie.

Mateusz Ławniczak jest muzykiem otwartym, starającym się dochować wierności tradycji muzycznej przy jednoczesnym kształtowaniu indywidualnej interpretacji. Sposób jego śpiewu jest świadomym wyborem, do pewnego stopnia zbieżnym z poglądem Johna Pottera, autora książki Tenor: History of a Voice, który twierdzi, że przedromantyczny sposób śpiewu bardziej stawiał na wyrazistość tekstu i na indywidualność brzmienia niż na idealne odtworzenie typu głosu. Interpretacje jego są z jednej strony efektem wiedzy historycznej i gruntownego zrozumienia tekstu, a z drugiej indywidualnego podejścia do utworu celującego w unikaniu stosowania utartych schematów. Cechą charakterystyczną muzyka jest także naturalna łatwość gry w niekiedy bardzo trudnych technicznie akompaniamentach i talent do ekspresji. Twórczym poszukiwaniom artysty towarzyszy profesjonalne wykształcenie w grze na instrumencie oraz głębokie zainteresowanie kulturą renesansowej Anglii rozwijane podczas studiów na Wydziale Filologii Angielskiej we Wrocławiu. Wszystko to doprowadziło do zwieńczenia w postaci oryginalnego projektu, który spotkał się z uznaniem i zainteresowaniem w kraju i za granicą.

Mateusz Ławniczak ma na koncie występy w Radiu Wrocław, Telewizji Wrocław, a szesnastego września 2017 roku zaprezentował swoją twórczość na antenie Polskiego Radia 2 podczas audycji Agaty Kwiecińskiej. W przeszłości miał przyjemność grać między innymi w ramach festiwalu Maj z Muzyką Dawną we Wrocławiu, cyklu Zamkowe Kameralia w Malborku, Festiwalu im. Piotra z Grudziądza, podczas Międzynarodowego Festiwalu w Tytuvenai (Litwa), dwukrotnie w muzeum Muzeum M.K. Ciurlionisa (Litwa) oraz w ramach Viljandi Early Music Festival w Estonii. Artysta zakończył rok 2017 krótkim występem w ramach Polsko-Niemieckich Dni Gitarowych we Frankfurcie i w tym samym roku został laureatem Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego za “szlachetne przybliżenie muzyki czasów elżbietańskich”. Rok 2018 przebiegł pod znakiem Polskiej Akademii Gitary i podwójnego recitalu w ramach tego festiwalu. Rok 2019 to występ na Postojna International Guitar Festival 2019 w Słowenii, a w lutym 2020 roku na osobiste zaproszenie prof. Jerzego Limona - dyrektora Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku - artysta zaprezentował swoją twórczość na Zamku Królewskim w Warszawie. Rok 2021 to przede wszystkim występ na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie w ramach Wiosennych Koncertów Gitarowych. Muzyk w lipcu bieżącego roku wystąpił w ramach Vrnjci International Classical Music Festival w Serbii, a obecnie przygotowuje się do koncertu dla London Lute Society w Wielkiej Brytanii, który odbędzie się w maju 2022 roku.

Mateusz Ławniczak jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie gitary prof. Piotra Zaleskiego oraz Waldemara Gromolaka. Jest także wieloletnim członkiem zespołu Jacaras, który w swojej karierze zagrał na niemal wszystkich liczących się festiwalach gitarowych w Polsce, a w 2017 roku trzeci raz z rzędu wystąpił z serią koncertów na Fuertawenturze (Wyspy Kanaryjskie) w ramach festiwalu organizowanego przez fundację Blasa Sanchesa.

Radosław Dembiński ukończył studia w klasie Violida Gamba prowadzonej przez Kazimierza Pyzika oraz na wydziale Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Doskonalił technikę podczas kursów mistrzowskich z: Paolo Pandolfo (Schola Cantorum Basiliensis) i Sarą Ruiz – Martinez (Conservatorio Superior de Música w Vigo). Od 1999 r. koncertuje z Zespołem Muzyki Dawnej Rocal Fuza, w którym gra na fletach prostych, cornamuse, Raupschfeife i na violi da gamba. Z Zespołem Muzyki Dawnej Rocal Fuza w 2019 roku nagrał płytę The Grenadier and The Lady. W latach 2011–2017 śpiewał w chórze kameralnym „Senza Rigore” pod kierownictwem Jolanty Szybalskiej-Matczak.
Na przestrzeni 2013 i 2014r. koncertował z Zespołem Ars Cantus prowadzonym przez Tomasza Dobrzańskiego. W tym składzie nagrał płytę Hans Leo Hassler Rudolphina 1. Od 2013 r. działa w duecie Oak Brothers, a rok 2017 zaowocował nagraniem płyty Immortal Chords, zawierającej utwory z przełomu baroku i klasycyzmu. Radosław Dembiński koncertował podczas takich wydarzeń, jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Pieśni Naszych Korzeni, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Baroque d'Auvergne, Maj z Muzyką Dawną, Festiwal im. Mikołaja  z Radomia, Elbląskie Dni Muzyki Dawnej, Międzynarodowe Spotkania z Muzyką Dawną w Świeradowie – Zdroju. Zajmuje się również działalnością kompozytorską oraz pedagogiczną. Brał udział w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, XV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego, a także w I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Mieczysława Karłowicza. Jego utwory wykonywał m. in. Zespół Muzyki Dawnej Ars Nova
pod kierownictwem Jacka Urbaniaka.